Language:

Eet je energiek! 7 eenvoudige tips om gezonder te eten

Steeds vaker worden we geconfronteerd met allerlei berichten over het voedsel dat we eten. Zo berichten de media ons over de schadelijke gevolgen van magnetrongebruik, suiker, gluten en andere voedingsstoffen. Daarnaast worden we elke dag, al dan niet gevraagd, geïnformeerd en geadviseerd over hoe we gezonder kunnen eten.

Mijn kennis over voeding delen

Geen wonder dat ik in mijn consulten veel vragen krijg over voeding: Wat kan ik nu eten en wat moet ik laten staan? Hoe zit het met zoetstoffen? Is brood wel gezond? Wat kan ik doen om af te vallen? Aanleiding voor mij om hier mijn kennis over voeding met jou te delen.



Je bent wat je eet


Energie is de basis van alles. Ook onze voeding bestaat uit energie. Als de voeding die je tot je neemt, weinig voedingsstoffen bevat of zelfs schadelijke stoffen bevat, zal dat zijn weerslag hebben op jouw energieniveau, Je zal je minder krachtig, fit of energiek voelen. Daar staat tegenover dat goede voeding je kan helpen om je sterk en vitaal te voelen. Het komt erop neer dat je bent wat je eet.



Wat zit er allemaal in ons voedsel?


Voedsel is een commercieel product geworden en wordt zo goedkoop mogelijk geproduceerd voor winst. Het wordt verpakt in plastic en blik. In dit verpakkingsmateriaal zitten weekmakers die hormoonverstorende stoffen bevatten. Verse groente en fruit zijn met pesticiden of andere bestrijdingsmiddelen bespoten. In een rapport waarschuwt de Wereld Gezondheidsorganisatie voor schadelijke stoffen in voedsel. Het programma Zembla heeft hier een uitzending aan gewijd. Dit kan je hier bekijken!



Voed jezelf!

Bewustwording is de eerste stap. Wordt bewust van wat je eet. Ben je de moeite waard om het beste voedsel tot je te nemen? Hoe voed jij jezelf fysiek? Ontdek wat JIJ nodig hebt en wat bij je past. Hieronder vind je 7 eenvoudige tips.

7 eenvoudige tips om gezonder eten

1. Eet zo weinig mogelijk bewerkt eten.

Laat sausmixen, zakjes, en pakjes staan. Maak het zelf. Je zult ervaren dat het beter smaakt en je bent bewuster met je eten bezig. Bovendien krijg je veel minder e-nummers binnen.

2. Laat frisdrank, sap uit pak en limonade staan.

Kies in plaats daarvan voor water of thee.

3. Eet meer verse producten.

Het smaakt beter en je neemt minder hormoonverstorende stoffen (weekmakers) tot je. Neem je toch voorverpakte producten, kies dan voor producten die verpakt zijn in glas of karton.

4. Eet minder brood.

Doordat ons graan steeds meer bewerkt en daardoor minder goed verteerbaar is, ontwikkelen steeds meer mensen een gluten intolerantie. Kies eens voor glutenvrije granen, glutenvrije pasta of voor brood gemaakt van hoogwaardiger graan zoals spelt. Deze smaken heerlijk en geven ook nog eens je spijsvertering een break ;-)

5. Eet biologisch en gevarieerd.

Zoals: biologisch fruit, groente, vlees, vis, ongebrande noten, zaden, avocado, bessen, kruiden en eieren. En eet minder aardappelen. Vervang ze bijvoorbeeld door zoete aardappel of peulvruchten. Aardappelen bevatten snelle koolhydraten, hebben een hoge glycemische index, waardoor je suikerspiegel erg kan gaan schommelen en je de spreekwoordelijke ‘dip’ krijgt.

6. Eet vaker roomboter.

Er komen steeds meer berichten in de media dat roomboter gezonder is dan margarine. Margarines zijn bewerkt (geraffineerd) en bestaan uit chemische bestanddelen. Gebruik roomboter op brood en voor bakken en braden en gebruik olijfolie voor salades.

7. Gebruik minder suiker.

Ons lichaam kan geraffineerde suiker (toegevoegde suikers) niet goed verteren. Steeds meer mensen ontwikkelen infecties, schimmels, vermoeidheid en andere ziektes door suiker gebruik. Wil je meer energie? Gebruik minder suiker! 

Last but not least: Vind jij het lekker?

Je moet niet iets eten alleen omdat het gezond is. Voeding geeft ons lichaam energie, maar heeft daarnaast ook een belangrijke sociale functie en zorgt voor het bevredigen van onze zintuigen. Vind je het niet lekker? Kies dan wat anders uit de lijst van gezonde biologische producten. Er is keuze genoeg!

Dat waren de tips. Heb je vragen over gezond eten? Of wil je meer weten over voeding en energie? Neem gerust contact met me op en eet je energiek.

Wil je nog meer energie en kracht ervaren? Boek nu een gratis telefonisch consult bij mij of kom naar de EFT Introductie training.

Heb je tips, opmerkingen of wil je op dit artikel reageren? Laat het mij dan weten en laat je reactie achter in het commentaarveld hieronder.

Leuk? Deel dit artikel met anderen door op de knoppen hieronder te klikken:

Laat een reactie achter

8 reacties
Een goede vraag! Sinaassappelen (mandarijntjes) hebben een verkoelende werking in de lichaam, zeer prettig en wenselijk in de zomer, maar juist niet in de winter. We worden innerlijk \' koud\' en zijn daardoor sneller vatbaar voor griep en virussen. Wintergroenten zijn ware vitamine bommetjes. Boerenkool, pastinaak,zuurkool,spruitjes: Ze zitten vol vit C. Mijn tip: Eet voldoende seizoensgroente en je krijgt voldoende vitamine binnen. Wintergroenten kan je momenteel volop vinden bij biologische marktkramen en in winkels.
Elles
wat een handige tips Elles! Je helpt me hier echt mee op weg.Nog wel een vraag, ik zie verse vruchtensappen er niet bijstaan, is daar een reden voor? Groet, Wim
Wim Beunderman
Gebruik kokosolie voor bakken, braden, wokken en frituren. Kokosolie bevat verzadigde plantaardige vetzuren met middellange keten. Deze vetzuren zijn licht verteerbaar en verliezen bij verhitting nauwelijks belangrijke voedingsmiddelen. Kokosolie kan hoge temperaturen verdragen en keer op keer worden verhit zonder dat er transvetten worden gevormd. Kokosolie is dus een goede keuze om mee te bakken, braden, wokken en frituren. Kokosolie is ongehard, maar heeft een vaste vorm doordat hij stolt bij kamertemperatuur. Daardoor kun je het ook op brood gebruiken als vervanger van boter. (ook heb ik me laten vertellen dat je het (meerdere keren per dag) kunt gebruiken als deodorant en dat het helpt bij luieruitslag).
Barbara
Dank je wel voor deze tip Barbara! Mijn tip over kokosolie: Kokosnoten groeien in tropische landen, de olie is gezond in landen met hoge temperaturen. Wissel het gebruik af met roomboter. Kies zoveel mogelijk voor producten van het seizoen en uit de omgeving.
Elles
Eet tot je tachtig procent vol zit. Hoe je weet of je op tachtig procent zit? Simpel: je stopt als je geen honger meer hebt. En dus niet dooreten totdat je geen pap meer kunt zeggen. Die extra twintig procent is precies het verschil tussen aankomen of afvallen. Eet vroeg op de dag het meest uitgebreid, de grootste maaltijd al voor de middag. De rest van de dag heeft je lichaam tijd om het eten te verbranden. Een uitgebreid ontbijt eten zodat je genoeg brandstof binnenkrijgt voor de hele dag dat voorkomt snoepen tussendoor.
Marc
Weer zo'n hele goede tip: Voor de middag de grootste maaltijd eten en tot 80 % Dank je wel Marc!
Elles
Handige tips! Dank je Elles! Heb ook sinds kort roomboter in huis - nadat ik hoorde van die chemische bestanddelen in de margarine... fijn om hier weer de bevestiging te lezen. Vroeger aten wij ook warm tussen de middag en op vakantie doen we het ook... waarom thuis niet?! Eens kijken of ik dat kan integreren.
Josine
Dank je Josine. Ik eet, zoveel mogelijk smiddags warm en dat bevalt uitstekend!
elles
top